Wat doe JIJ om zo veilig mogelijk vuurwerk af te steken?

marlboro20

Registered User
Sinds 2001 hebben we geen ongewenste uitwerkingen van vuurwerk meer gehad die schade hebben veroorzaakt.
Maar in 2001 zijn we "door het oog van de naald gekropen"!!!!

Nu heb ik hier enkele buurmannen die direct ná het afsteken van een pot deze pot op de vuurkorf gooien. En ja, dat is enkele keren nét goed gegaan doordat er nog ongesprongen lading in zat!
Of dat je een pot staat aan te steken en naast je gaat ineens, onverwacht een andere pot de lucht in!

Maar welke acties ondernemen jullie om e.e.a. zo veilig mogelijk te laten verlopen?

- brillen voor de toeschouwers?
- afsteekplaats minimaal 15 meter van het publiek af?
- aanspreken van de buurman met die borrel op?
- afspreken wie wanneer gaat schieten?
- enz. enz.

Ik zie jullie tips graag tegemoet!

KruitFreak

Registered User
Als ik visite heb hou ik vooraf even een soort van veiligheidspraatje over hoe ik het vuurwerk ga aansteken en waar zij het beste kunnen staan. Vaak hebben mensen gedronken, zijn ze in feeststemming en nemen ze het niet zo nauw.

Als het nieuwjaar is neem ik een klein slokje champagne en ga ik aan de slag. Verder drink ik geen druppel want ik heb daar hele slechte ervaringen mee.

Wat betreft pijlen schieten, daarvoor haal ik jaarlijks een aluminium tafelpoot bij de bouwmarkt. Deze zijn van binnen hol en aan de onderkant haal ik de dop eraf. Vervolgens schroef ik hem ondersteboven op een plank of stevig stuk hout. Zo heb je een perfecte en veilige pijlenstandaard voor een paar euro.

Verder zorg ik dat mijn gezin en visite allemaal een vuurwerkbrilletje dragen. Ik heb er meestal zo'n 15 stuks in huis.

Firewebs

kalender beheerder / fotograaf
Eigenlijk doe ik heel weinig aan het veilige gedeelte van vuurwerk. Simpelweg omdat ik daar niet aan denk als ik aan het stoken ben. Maar ik neem wel enkele maatregelen. Zo neem ik een bril mee, maar die pas ik toch nooit, dus daar heb ik niks aan. Ik neem altijd aansteeklonten mee. Ik neem alles mee in een stevige zak, En ik houd altijd de minimaal vereiste afstand voor potten/pijlen. Qua omstanders is het altijd zo dat ik wacht tot ze weg zijn, uit irritatie eerder dan uit veiligheid. En ja, verder eigenlijk niets. IK drink amper tot geen alcohol, uiterst 1 flesje Bacardi Breezer, want dat is echt alles wat ik lus. Mocht het toch fout gaan heb ik me camera en me mobiel altijd in me zakken bij me, binnen 1 seconde 112 gebeld. M'n zusje gaat meestal mee en die heeft EHBO cursus gevolgd. Maar simpelweg: T IS NOOIT FOUT GEGAAN! Oh en qua vuurpijlen, tot en met verleden jaar deed ik niks, maar verleden jaar heb ik toch zo'n pijlenstandaard gekocht. Ik zet de cakes in het midden van de straat, waar geen gaten zijn en meestal tegen grotere cakes aan. Dus, ja, ik heb nog nooit iemand verwond of problemen veroorzaakt.

boozebelly

Registered User
Als ik visite heb hou ik vooraf even een soort van veiligheidspraatje over hoe ik het vuurwerk ga aansteken en waar zij het beste kunnen staan.

Dat doe ik ook altijd. Mijn pa met vuurpijlen bijvoorbeeld, dan steekt hij een vuurpijl aan en blijft hij er praktisch naast staan kijken op een kleine 2 meter afstand want ja, "dat ding gaat toch omhoog he!" :surprised:
Inmiddels heb ik hem weten te overtuigen om een grotere afstand te nemen, want een vuurpijl wil ook wel eens uit elkaar knallen in de fles en daar is hij inmiddels ook een paar keer getuige van geweest.

Verder kijk ik altijd eerst even om me heen als ik een cake aansteek of iedereen op afstand is. Ik raad familie/vrienden altijd aan om ergens te gaan staan waar ze eventueel beschutting kunnen zoeken en zelf ga ik ook altijd bij een auto staan zodat ik weg kan kruipen.
Vorig jaar was dat ook nodig, toen de Inner Laugh (Zena) spontaan uit elkaar klapte en de effecten lukraak over de straat vlogen. Ik zat in rap tempo veilig achter een auto en dat was maar goed ook. De rest zat allemaal veilig achter de schuur. Door dat voorval heb ik mijn mening ook bijgedraaid over de vuurwerkbril, want eerst vond ik dat maar onzin. Dit jaar komen er zeker een aantal vuurwerkbrillen bij.
Ook heb ik voor dit jaar een pijlenstandaard gemaakt en het Vinnie-schietkistje klaar staan zodat kleinere cakes niet meer kunnen omvallen. Voor de foto's zie dit topic: http://www.freakpyromaniacs.com/for...ng/29124-consumenten-potjes-die-omvallen.html

Ik zorg ook dat ik nuchter ben om middernacht. Wel drink ik s'middags (vanaf een uur of 12:00) altijd een paar biertjes. Dat is traditie bij het oliebollen bakken en ik laat ze goed smaken. Maar om een uur of 17:00 ga ik altijd over op de frisdrank om de hele avond lekker nuchter te zijn.
Pas als al het vuurwerk op is, komt de fles op tafel. In mijn geval is dat altijd Southern Comfort met Cola, op zich is dat ook vuurwerk :hehe!:

sem

Registered User
Zo als fireweb al aan geeft doe ik er stiekem ook weinig mee, zorgen alleen dat mijn publiek op veilige afstand staat en let er op dat potten niet om kunnen gaan maar zodra de klok 0:00 slaat word ik een op hol geslagen paard en dan telt nog maar 1 ding als een gek naar buiten......

LOGAN S

Registered User
Als eerste maken we een aantal weken voor ,,,,DE DAG DER DAGEN,,,,. Een draaiboek over de afsteekvolgorde. De standaards voor de pijlen en batterijen worden weer uit de opslag gehaald en waar nodig aan gepast of repareerd. Als de spullen in de winkels zijn opgehaald worden deze per uitwerking bij elkaar gezet en in de voorgeziene houders geplaatst. Tijdens het afsteken hebben we de rollen volgens een vast principe verdeeld: drie man zorgen ervoor dat de toeschouwers op een min. afstand van 25 meter van de afschietplek staan; ook voor de veiligheid, maar natuurlijk ziet het vuurwerk er van deze afstand er ook mooier uit. Bij het aansteken staat er altijd iemand extra klaar die de brander en de directe omgeving in de gaten houdt en waar nodig waarschuwt of helpt. Tot op heden hebben zich in ons groepje nog nooit ongelukken met vuurwerk voorgedaan. Eén en ander komt natuurlijk ook voort uit het feit dat de meeste personen bij ons werkzaam zijn in een werkomgeving waar aan de werkzaamheden een hoge veiligheidsstandaard kleeft. Daar geldt ook het motto alles wat je wil voorkomen lukt, want bij de minste twijfel wordt het anders niet uitgevoerd ..... WEL ZO VEILIG,DAAR KAN JE MEE THUIS KOMEN......

Laatst bewerkt door een moderator:

elmo

FPM Moderator
Wat ik doe voor de veilighied!
[1] Nuchter blijven tot het vuurwerk op is.
[2] Verhuist van de straat naar een park,omdat het in de straat veel te druk is,en ik zelf niet veilig kan staan door omvallende potjes en laag vliegende pijlen.
[3] Het "publiek" op veilige afstand van het vuurwerk.
[4] Dit jaar zal ik +/- 30 vuurwerkbrillen aanschafen om uit te delen.
[5] Zorg voor een goede vuurbron,zodat ik niet lig te pielen met een aansteker/aansteeklont,gebruik de Hendi brander.
[6] Als het donker weer is zonder maan,maak ik ook gebruik van een hoofdlampje.

Laatst bewerkt:

lenny499

Registered User
Dit doe ik voor de veiligheid met Oud&Nieuw:wink::

- Ik zorg dat ik en de omstanders een vuurwerkbril dragen, wanneer ik het vuurwerk afsteek.

- Als ik een mat afsteek, zorg ik dat ik alle niet afgegaande knallers opruim, zodat de kinderen die op 1 januari de straten afgaan hier niets van afsteken, en dat dit dan niet in hun hand ontploft.

- Ik ben altijd 100% nuchter. (Niet zo moeielijk, als je pas 14 bent.:tounge:)

- Alleen picolo's steek ik vanuit mijn hand af. Strijkers, nitraten, vlinders etc. zet ik altijd op de grond wanneer ik deze aansteek.

- Ik gebruik altijd een veiligheidslont om het vuurwerk aan te steken.

Zo, nu weten jullie hoe ik veilig de jaarwisseling doorkom.:wink:

marlboro20

Registered User
Goed bezig allemaal!!!!
Ik had eerlijk gezegd niet verwacht zo veel reacties in zo'n korte tijd te zien!
Maar ik ben blij dat tijdens het schieten vele van jullie verstandig omgaan met de omgeving!

Meer tips zijn natuurlijk welkom!!!!!!

marlboro20

Registered User
Mocht iemand nog twijffelen over het nut van brilletjes.....

http://www.oogartsen.nl/oogartsen/het_oog/ongevallen_vuurwerk_bril/

Opvallende feitjes:
- Tijdens Nieuwjaar 08/09 in nederland waren het aantal oogletsels net zoveel als de helft van alle oogletsels van de amerikaanse soldaten na 3,5 jaar Irak!
- En: 60% van de oogletsels komt voor bij omstanders en bijna de helft van alle oogletsels bij kinderen tussen de 3 en 18 jaar!

Dus aanschaffen en gebruiken die brillen!!!!!!

Poziloc

FPM Hangouderen
Is een aansteek lont wel zo veilig?
Als ik diverse filmpjes zie en ook live meemaak, zie ik altijd wel gekke dingen.
Mensen gaan tegen het lont blazen, zodat die harder gaat gloeien...nu is dit niet zo erg, maar men steekt dan tegelijkertijd ook het vuurwerk aan, wat je ook naar je gezicht toe brengt.

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Een vuurwerkbril en een aansteekstok op zo'n verfrollerverlengstok. Blijf ook vrijwel nuchter en blijf alert op de omgeving.

elmo

FPM Moderator
Is een aansteek lont wel zo veilig?
Als ik diverse filmpjes zie en ook live meemaak, zie ik altijd wel gekke dingen.
Mensen gaan tegen het lont blazen, zodat die harder gaat gloeien...nu is dit niet zo erg, maar men steekt dan tegelijkertijd ook het vuurwerk aan, wat je ook naar je gezicht toe brengt.

Ik gebruik ze nooit,vindt het waardeloze dingen,zoals je zelf ook aangeeft hoe ze gebruikt worden.
Daarom gebruik ik ook een brander,altijd perfect onder alle weersomstandigheden.

marlboro20

Registered User
ik gebruik kleine zandzakken om cakes te verstevigen en een stevig pijlenrek

De zandzakjes lijken me een goed alternatief voor de klem die ik normaal gebruik!

Hoewel ik wel tevreden ben over de werking (stabiel) van de klem (zie http://www.fireworksgrip.com ) is het niet altijd handig omdat je twee handen nodig hebt om de klem te openen en de pot ertussen moet klemmen alsof je het op wilt pakken.
En inderdaad door pijlen en kleine potten word dat ding helemaal zwart en sta je handen te schudden die een mooie afdruk achterlaten.....

Voor pijlen gebruik ik een metalen buis van ca. 20mm doorsnede en ca. 1.6m lang. Die sla ik aan het begin van de avond meer dan een halve meter de grond in, zelfs als de grond bevroren is gaat dat redelijk gemakkelijk. En je hoeft niet te bukken om de pijl aan te steken....... Daarbij zorg ik ervoor dat de buis iets schuin, van het publiek af staat. Als je er dan een pijl inzet draait deze automatisch in de goede richting: omhoog en van het publiek af. Pijlstok in de buis, lontje over de rand en stoken maar!

Quadriffis

Registered User
Als je aansteeklont goed brand kun je gewoon veilig met gestrekte arm je lontjes aansteken. Ga niet blazen met je hoofd dichtbij of boven je cake maar haal de aansteeklont naar je toe blaas even en probeer het opnieuw. Ik heb nooit problemen gehad om mijn cakes aan te krijgen op die manier. Als je lont het niet lekker doet (bv. nat) gewoon een nieuwe pakken, lonten zat...

Verder let ik vooral op de afstand, zet de cakes zo ver mogelijk van de mensen vandaan en laat altijd goed weten wanneer ik iets aansteek. Als er meedere aan het stoken zijn gewoon even wachten op elkaar zodat iedereen op een behoorlijk afstand kan staan.

sebastiaantje

Registered User
Mensen wees bewust van bijvoorbeeld : Je OGEN ( en andere lichaamsdelen) heb je maar ÉÉN keer !!!!!!!!! Een keer blind is altijd blind!!!!

Gr:hehe!:

Laatst bewerkt:

bridge

Bronzen Member
Dit doe ik voor de veiligheid met Oud&Nieuw:wink::

- Als ik een mat afsteek, zorg ik dat ik alle niet afgegaande knallers opruim, zodat de kinderen die op 1 januari de straten afgaan hier niets van afsteken, en dat dit dan niet in hun hand ontploft.

Er zijn ook freaks die de kinderen voor zijn en gewoon netjes alle niet afgegane klappertjes alsnog doen klappen, zo vermoed ik.

jaspertjuh

Registered User
Ik ben naast vuurwerkliefhebber ook amateur-meteoroloog, dus ik houd ik weer rond de 31e goed in de gaten, en adviseer mensen de laatste dagen van het jaar op mijn website over het afsteken van vuurwerk bij het huidige weertype. Daarnaast heb ik een behoorlijk aantal veiligheidstutorials geschreven en promoot ik het gebruik van veiligheidsmiddelen (binnenkort online).

Ik geef buurtbewoners tips over het vastzetten van cakes, de vuurwerkbril enzovoorts. Uiteraard maak ik zelf ook gebruik van veiligheidsproducten als de vuurwerkklem, pijlenstandaards en aansteeklonten. Daarnaast ruim ik ook gewoon mn eigen vuurwerkafval op.

En natuurlijk het belangrijkste, ik gebruik vuurwerk waar het voor bedoelt is. Gewoon niet stunten maar genieten dus! Maargoed, eigenlijk zouden bovenstaande punten voor zich moeten spreken :cool:

Laatst bewerkt:

rodepo

Registered User
- geen aansteeklont omdat je vuurwerk niet meteen of goed aangaat. Dit verhoogd de kans dat je je hoofd richting vuurwerk begeeft.
- dus goede vuurbron, gasblazer of pyrotorch. Geen wakkerende vlam
- ik heb de luxe van een grasveld naast mijn huis waardoor ik omstanders op ±15 meter afstand kan houden.
- kinderen geef ik een veiligheidsbril, voor de volwassenen heb ik ze liggen maar die zijn meestal eigenwijs.
- ik en mij mede stoker zijn nuchter
- 1 steekt af en de ander geeft aan of het veilig is om aan te steken.
- voor het gedeelte met afstand besturing zit ik op het schuurdak waar ik goed overzicht heb
- alles staat stevig vastgezet (lijm tape zij plankjes)op waterpas gezette pallets en planken
- alle lonten zijn van te voren vrij gemaakt en zonodig verbonden en verlengt.
- er is van te voren een afsteekplan vastgelegd en daar word ook niet van afgeweken
- voor het stoken op de dag blijf ik altijd in de buurt van de kinderen en laat ze niet alleen afsteken. Ik geef instructies en let op hun veiligheid.
Ik vind vuurwerk moet je leren afsteken. daar begint het met veiligheid. Jong geleerd is oud gedaan.

Dat is zon beetje wat ik aan veiligheid doe

Bovenaan