DEMO Souman Vuurwerkdemo Hattem

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Datum: 13 december 2025
Plaats: Hattem
Provincie: Gelderland
Locatie: Naast de vuurwerkwinkel aan de Zuiderzeestraatweg 34
Tijd: 19.30 uur
Waarom: Vuurwerk demo Souman
Schietbedrijf: DFP
Meer info:
Genieten van een prachtige vuurwerkshow. Souman Vuurwerk organiseert dit jaar wederom een prachtige vuurwerkshow. Op Zaterdag 13 december om 19.30 uur laten we een greep uit ons assortiment vuurwerk zien. Van vuurwerk voor de kleintjes tot het zwaarste legale vuurwerk. Kleurrijk, knallend en spectaculair!
Bezoek onze gratis Vuurwerkshow
Souman Vuurwerk showt verschillende soorten vuurwerk. Toegang is voor iedereen gratis. Voor de zeventiende keer organiseren we deze show. In 2025 schieten wij een pyro musical als finale. In de show worden elementen aangebracht met single shot mortieren. Het belooft dus weer een een spektakel voor jong en oud te worden!

De vuurwerkshow vindt plaats Naast onze vuurwerkwinkel aan de Zuiderzeestraatweg in Hattem, tussen Zwolle en Wapenveld. Bent u van de partij? We zien u graag op zaterdag 13 december om 19.30 uur!

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Samen met Jawe naar deze demo geweest.
Voor mij de eerste van dit jaar, ik heb alle importeurs demo's moeten missen en dit was de eerste en naar wat ik vrees tevens de laatste van dit jaar.

Vanaf de Gelderse Vallei toch ruim 3 kwartier rijden, maar het was er echt goed druk, vergelijkbaar met de demo van Ano vuurwerk.
Hoezo vuurwerk leeft niet meer bij de Nederlanders. (Pleurt op!)
Hello Fireworks dat was prima spul, alleen China Red daar vond ik wel ernstig matig.
2 artikelen die per 2 zijn schoten, kwamen qua effecten niet overeen kwamen en ook van de 3 en dubbele artikelen, daar zat veel tijdsverschil tussen.
Van China Red vond ik de Opal Hunter een zeer fraaie cake en de Red London vond ik van prima kwaliteit.
De laatste compound de China Red dragon tails, daarvan ik de goud effecten niet onder doen van Riakeo, maar voor de rest best rommelig.
En als je dan naar de prijs kijkt van dat artikel, dan krijg ik toch jeuk op het plekje waar het nooit licht is.

Finale was subliem, daar zat trouwens een hele mooie fontein in, Jawe dacht dat het theater vuurwerk was of toch een artikel?
Onderweg op de A50 veel beginnende mist gezien, maar totaal geen last van gehad.

The Cigarman

Moderator
Medewerker

Deze vuurwerkshow was misschien wel voor het laatst: 'Erg jammer'​

a04b9e7a-27e7-3156-8811-1bef299209d5.jpg

HATTEM - Waarschijnlijk mag dit jaar met de jaarwisseling voor de allerlaatste keer consumentenwerk worden verkocht en afgestoken. Reden voor Jan Souman om bij zijn tuincentrum in Hattem dat moment deze zaterdag te markeren met een knaller van een vuurwerkshow. Het naderende verbod valt hem 'rauw op het dak'.
"Jammer als dit stopt", vindt bezoeker Eddy. "Het hoort er toch een beetje bij. Iedereen geniet ervan." De show bij het tuincentrum trekt honderden bezoekers, van jong tot oud. "Dit is toch het mooiste dat er is", vindt Alice. Dat mensen er ook last van kunnen hebben, snapt ze wel. Zelf had ze eerder een hond waarvoor vuurwerk moeilijk was. "Maar ja, het is maar een keer per jaar. Dus dat is dan maar even zo."

'Een derde van bedrijf valt weg'​

De traditie om de vuurwerkverkoop af te trappen met een show, doet Souman dit jaar voor de negentiende keer. Deze periode hoopt hij een half miljoen euro omzet te halen met zijn de vuurwerkverkoop. "Dat is toch een derde van ons bedrijf dat daarmee straks weg gaat vallen."
Hoe hij dat op gaat vangen? "Ik weet het echt nog niet. Wat meer kerstbomen verkopen, misschien. Maar dat haalt het niet bij die drie dagen vuurwerkverkoop."

'Nog geen gelopen race'​

Het voorstel om consumentenvuurwerk te verbieden is inmiddels zowel door de Eerste Kamer als door de Tweede Kamer aangenomen. Dus dat het er gaat komen, lijkt zeker. Al houdt pyrotechnicus Bob Langras die de show geeft, nog een slag om de arm. "Het is nog geen gelopen race, want er liggen voorwaarden en eisen in de Tweede Kamer en daaraan kan vooralsnog niet worden voldaan."
Dat zou dan onder meer gaan om de vraag hoe een verbod gehandhaafd kan worden en hoe illegaal vuurwerk beter kan worden aangepakt.

Te weinig mensen voor vuurwerkshows​

Dat vuurwerkshows een oplossing zijn om de burgers alsnog van vuurwerk te laten genieten rond de jaarwisseling, is volgens Langras een illusie. Om die te mogen houden, moet je namelijk een certificaat hebben. "En daar zijn er maar een kleine 200 van uitgegeven. Dat is echt een groot probleem. Dat moeten er dan echt meer worden."
Wat het met Souman doet dat dit de laatste vuurwerkshow bij zijn bedrijf is? "Ik vind het erg jammer", sombert hij. "Zeker voor de jeugd. Ik weet best dat vuurwerk gevaarlijk kan zijn. Maar zonder risico worden we ook niet groot."

Bron: https://www.gld.nl/nieuws/8406340/deze-vuurwerkshow-was-misschien-wel-voor-het-laatst-erg-jammer

Bovenaan