Oensingen (CH) 60 min show with 600mm

Moontan

Moderator
Medewerker
Best of des Vogelherdclubs der Sonnwendfeier 2012 in Oensingen. Grösstes Feuerwerk der Schweiz am 17.03.2012
Sonnwendfeier 2012 Oensingen Feuerwerk VCO

maartenvincent

Registered User
Ik denk dat die 24 inch bom in het 2e deel zit (show van 60 minuten, film is 30).
Als ik moet gokken in het eerste deel, dan denk ik rond 23.25 minuten. Lijkt veel op die enorme Japanse bommen.

biertje

Registered User
Zo terug uit Zwitserland. Was een leuk ritje van in totaal bijna 1600 km voor een show maar het was het waard. Het evenement wordt om de 3 jaar gehouden. Het zijn 2 verenigingen die tegen elkaar schieten. De VCO waar Parente voor schiet en de RCO waar Bugano voor schiet. Alles staat op een berg opgesteld en je kan het allemaal goed bekijken vanaf de Jurastrasse. De afstand is groot denk zo tegen een kilometer aan maar dichterbij heeft geen zin omdat je dan tegen huizen aan kijkt die tegen de berg op gebouwd zijn. Het was de eerste keer dat ik er was maar hoe het voor gaande keren gingen weet ik niet maar dit jaar schoten ze om en om een beeld. De opening was eerst van Bugano aan de linker kant van de berg dan was het even stil en toen de opening aan de rechter kant van Parente. Zo ging het de hele show door soms best irritant omdat het dan even stil was en dan ging het aan de andere kant ineens door.

De kwaliteit die geschoten wordt is erg hoog. Veel felle kleuren, aparte effecten, veel cilinders en meerslagen, veel figuurbommen en erg veel grote kalibers. Het maximum van Parente was 300mm en van Bugano 600mm. Van Parente staat me vooral bij het goeie step werk op fractie van secondes van links naar rechts steppen enzo. Een prachtig blinker beeld waarbij de blinkers soms echt seconden lang bleven branden. Fantastische goudbeeld en de vele cilinders.

Van Bugano staat me vooral bij het figuurbommen beeld met catface grote ringbommen smile's en nog veel andere figuren. De leuke half om half bommentjes en dan met het hart weer precies omgedraait in de zelfde kleuren van de buitenkant. De vele grote bommen die ze hadden en natuurlijk de 600mm mine.

De 600mm is Namelijk in de buis ontploft vlak voor de finale. Ze waren al aan het opbouwen met steeds grote kalibers toen waren er een paar mines die achter elkaar gaan en ineens was er een ontploffing. De drukgolf was goed te voelen bij de jurastrasse. Op feuerwerk.net las ik dat het die 600mm was en er was nog een bericht uit een zwitserse krant dat er een huis en auto beschadigt was door rondvliegend materiaal. Daarna ging de finale wel gewoon door maar het was best heftig om te zien ook van die afstand af.

Het was zeker de moeite waard om hierheen te gaan en over 3 jaar wil ik er denk wel weer bij zijn. Het is totaal toch een bijna een uur show die je ziet en de hoeveelheid is niet misselijk. Het nadeel is wel de afstand maar dichterbij heb je geen beter zicht vanwege het dorp zelf wat er voor staat.

Laatst bewerkt:

Z@P

Registered User
Enorm mooie shows zeg, Ik ben wel benieuwd hoe dat is afgelopen met die locatie na die mislukte shell. Echt een giga ontploffing op dat filmpje.

stefantvs

Administrator
Medewerker
Feuerwerkpanne glimpflich ausgegangen
Glück im Unglück für den Feuerwerkhersteller Bugano aus Neudorf im Kanton Luzern. An der Sonnenwende-Feier im solothurnischen Oensingen ist eine ihrer Feuerwerks-Bombe nicht in die Luft, sondern am Boden explodiert.

Die 85 Kilogramm schwere Bombe war Teil eines riesigen Feuerwerks. Bei der Explosion hat es das Abschussrohr verissen. Stahlsplitter beschädigten zwei Häuser und ein Auto.

Die Bombe und das Abschussrohr seien von einer japanischen Firma geliefert worden, sagt Bugano auf Anfrage. Bugano will der Panne nun auf den Grund gehen. Die Solothurner Polizei untersucht ebenfalls den Zwischenfall. (stat)

The Cigarman

Moderator
Medewerker

Even de foto hier zichtbaar gemaakt.

IMG_4763-Jv01-01so.jpg

vuurwerkfreakz

Nieuwe Member
Een beetje late reactie van mij kant, maar ik ben ook bij deze show aanwezig geweest.

Ik had al filmpjes gezien van de vorige editie en dat zag er goed uit, maar had geen idee wat ik bij deze editie kon verwachten. De reden om naar deze show toe te gaan was de 600mm. Een bom met deze kaliber zie je niet/nauweijks in europa en daarom besloten te gaan.

Uiteindelijk totaal geen spijt van gehad om hier naar toe te gaan. Bugano en Parente hebben beide schitterende shows neergezet met goede thema's en een hele hoop (aparte) kwaliteits bommen. De show heeft ruim een uur geduurd en zo goed als elke minuut was de lucht goed gevuld.
Grote kalibers tot max 300mm waren er in overvloed. Dit moest ook eigenlijk wel, aangezien de afstand van het publiek tot het vuurwerk wel redelijk groot was. De 600mm waar ik voor kwam was helaas in de buis geknalt, maar de rest van de show heeft het weer goed gemaakt.

Ik heb ook nog fotos gemaakt, deze zijn te vinden in het album : Oensingen (Zwitserland) 17/03/2012

Oensingen2012_1.jpg

Het kleine dorpje Oensingen.

Oensingen2012_44.jpg

Oensingen2012_14.jpg

Oensingen2012_26.jpg

Oensingen2012_24.jpg

Oensingen2012_18.jpg

Oensingen2012_35.jpg

Oensingen2012_5.jpg

Oensingen2012_55.jpg

Oensingen2012_64.jpg

Laatst bewerkt: