Ook ik ben gisteren wezen kijken.
Ik was toch heel nieuwsgierig wat Nancy en haar team er dit jaar van zouden bakken.
Dan mag ik vaak afgeven op wat er vorig jaar is gebeurd, ook nu zal ik eerlijk mijn mening geven.
Ik wil niet te veel oud zeer ophalen, maar als er vorig jaar in de krant stond dat zij de beste show van NL zouden gaan schieten denk ik ‘’pas op wat je zegt’’
Nancy zal dan ook zeker niet een lekker gevoel gehad moeten hebben dit jaar met alle kritiek van vorig jaar.
Maar ok, nu is de show geschoten en zal ik persoonlijk mijn mening geven.
Gezien alle ellende die Bombers vorig jaar over hun heen hebben gekregen hadden ze nu de kans om het tegendeel te bewijzen.
In mijn ogen hebben zij dat voor de niet vuurwerkkenner zeker waar gemaakt.
Dat was ook duidelijk aan het publiek te horen.
Een betere graatmeter is er niet. Shapoo hiervoor.
Als ik als (kenner) en liefhebber kritisch naar de show kijk kan ik het volgende opmerken.
En de reden waarom ik dit schrijf is dat ik hoop dat men hier wat aan heef en er wat mee doet.
De tijdsduur was prima. 16 minuten op de kop af, en dan reken ik niet het consumentenpotje mee wat nog even stond na te pruttelen.
Dat weet je dat dit kan gebeuren als je met cakes gaat werken, en al helemaal kan gebeuren met consumenten cakes.
De opening met de fonteinen was leuk, alleen duurde dit te lang.
Daarna had ik het idee dat er links een post met fluiters bleef staan terwijl rechts netjes alles afging.
Dit is zonde van dit thema omdat door het niet afgaan van deze linker post het totaalbeeld uit zijn evenwicht getrokken werd.
De opbouw van de show vond ik tergend langzaam. Te veel consumentenvuurwerk en elke keer uit het midden achterin recht omhoog een 6 a 8 tal bommetjes.
Waarom niet net zoals net voor de finale de bommen wat breder schieten.
En inderdaad, er was totaal geen adempauze, alles ging non stop door.
Had er voor gekozen om in de gehele show 2a 3 korte stils in te bouwen die vooraf waren gegaan aan een wat breder schieten.
Dan zie ik dit jaar weer de zelfde fout als vorig jaar, er word op een gegeven moment de kleur blauw geschoten, (vorig jaar rode crosettes) maar tegelijkertijd schiet men daarvoor een aantal candels (of shingle shots) silver comet met white tail. Hier komt zoveel licht vanaf dat je daardoor van het blauw niets meer terug ziet.
Zo dood en dood zonde!
Bijzondere bommen heb ik ook niet gezien, jammer!
Dat de hummerpost rechts deels niet af ging, ook jammer!
Dat er voor een tweede keer fluiters voorbij komen zou kunnen, maar niet anderhalve minuut lang.
Dit duurde veel te lang, en al helemaal omdat hier ook de show mee geopend werd.
Er wordt geschoten op een unieke locatie als je het heb over entourage.
Maak hier dan gebruik van.
Qua inzet had dit makkelijk gekund.
The falling leaves waren mooi, goed getimed en netjes in het midden.
De finale had ik zelf iets anders gedaan, een show van 15 minuten was namelijk ook goed geweest.
Had alle Hels kabaal cakes bij elkaar gezet en in een keer af laten gaan, daarna met een korte overlap van 2 seconden de cakes Woede er achteraan met tot slot de saluut bommen en de mine’s op de voorgrond.
Op deze manier was de finale nog meer finale geweest dan zoals het nu gegaan is.
Al met al een leuke show gezien waar een trage start in zat, te veel lange momenten van het zelfde effect en constant maar weer de bommen uit het midden RECHT omhoog wat veel beter wat breder geschoten had kunnen worden. Maak meer gebruik van de locatie denk ik dan!
Geen 2 of 3 hele korte stopjes wat wel lekker is zodat met ook de gelegenheid heeft iets te kunnen verwerken van wat men ziet.
Te veel consumentenvuurwerk en het weg schieten van een totaalbeeld door op de voorgrond silver comet te schieten.
Een te lange finale waardoor het YES gevoel volledig weg bleef, zonde!
Al met al een aardige show voor de leek, maar voor de freak ?
Dat heb je net kunnen lezen.
Meningen als: ja maar met consumentenvuurwerk heb je minder keuze om thema’s te bouwen vind ik onzin.
Juist dan moet het een uitdaging zijn iets unieks neer te zetten.
Als je dat niet wil of kan, kies dan voor meer professioneel vuurwerk.
Want 200 bommetjes is wel erg weinig.
En dat maskeer je niet door zoveel consumentenvuurwerk in te zetten.
Het ontbreekt mij hier volledig aan creativiteit en perfectie.
Ik zie dat er veel met de kritiek van vorig jaar gedaan is, TOP.
Maar als je de bevoegdheid heb om te mogen schieten wil dit nog niet zeggen dat je ook een show KAN samenstellen.
Er valt dus nog veel te leren.
Ga zo door Bombers, en blijf scherp als het op creativiteit aan komt.
Want dat leer je niet tijdens de opleiding, dat moet vanuit je hart komen!
Stef.