Aangezien Vavoom hier al enig reasearch na gedaan heeft op rec. pyrotechnics, wil ik het even in het kort toelichtten in het nederlands voor de mensen die de Engelse taal niet rijk zijn.
Link is overigens
hier te vinden.
De tourbillontube's die gebruikt worden in shells zijn van stevig parallelwandig gedraaid karton.
Hierin worden 2 gaten gedrilled.
Ze zijn afgevuld met een ''spark composition'' of ook wel tourbillon mix genoemd, de mix bestaat uit;
Meal D 35
Potassium Nitrate 45
Charcoal 15
Sulfur 5
LET OP!! Nu is het niet geheel zeker of deze tourbillonmix ook gebruikt wordt bij tourbillons die gebruikt worden in shells, er zijn namelijk ook nog tourbillons die met behulp van kartonnenvleugeltjes omhoog gestuwd wordt.
Ook wel albatrossen genoemd.
Super albatros.
De basis van de tourbillonmix die gebruikt wordt voor tourbillons in shells is 80% mealpowder en 20% ijzervezels/verbindingen.
Als de tube afgevuld is wordt deze voorzien van beide kanten van klei.
De 2 gaten aan elke zijde die 180 graden vanelkaar af gedrilled zijn wordt gevuld met een stukje match gedompeld in een BP-papje.
Er is ook nog een andere methode door de gaten te vullen met BP/dextrine- papje en daarna te dompelen in droog gekorreld blackpowder dit om de garantie te geven van de ontsteking tijdens de burst.
De gaten, uitlaten genoemd, laten de tourbillon snel om zijn as draaien waardoor je een dikke vonkenregen ziet en een zoemend geluid hoort.
Tubes die gebruikt worden zijn vaak van 1/2'' tot 5/8'' dikte en 2.5'' lang.
Binnenzijde tourbillon.
Farfalle's worden op diezelfde manier gemaakt alleen de methode van het maken van de uitlaten in de tourbillon is anders.
In dit geval is de tube maar aan 1 einde gedrilled i.p.v aan 2 kanten zoals bij de normale tourbillon.
Soms worden er 4 gaten gedrilled in een andere methode, hier worden gaten 90 graden vanelkaar af geboord zodat je 4 gaten krijgt.
Ze worden verticaal langs de wand gepakt bij de bodem van een cilindershell.
Door de burst gaan de tubes tuimelen, ze worden over de kop uit de shell geworpen waardoor deze een dikke vonkenregen produceerd.
De farfalle's en tourbillon waren voorheen op ijzerbasis gebasseerd, tegenwoordig is dit op titaniumbasis.
Een farfalle-insert in 2 types.
Ik hoop dat ik het een beetje goed uitgelegd heb zo.
Ik heb alleen het stuk over tourbillons die gebruikt worden in shells vrij vertaald, er staat namelijk nog een stuk over tourbillons die net zoiets als de albatros zijn.
Misschien dat Vavoom hier meer over kan toelichtten over dit onderwerp.
Heb ook even een aantal illustraties gemaakt in paint die een beetje een beeld geven bij de tekst, als daar wat mis mee is dan mag dit gerust verbeterd worden.:smile1: