candles impopulair?

Silver Palm

Registered User
Graag zou ik dat jaar weer eens (na jaren) candles willen heben. Toch valt mij op er weinig over wordt gesproken en geschreven. Daarom zou ik wel eens van jullie willen weten is dit stuk vuurwerk zijn geld niet (meer) waard of zijn de effecten niet mooi, waarom zijn candles niet populair terwijl ze toch veel op shows worden gebruikt.

Candles zijn in shows (vooral )waardevol, wanneer je ze timed kan schieten, of in bepaalde shapes. Hier moet je de middelen voor hebben én de tijd en moeite voor nemen. De meeste mensen hebben dit er niet voor (over).

Cakes zijn tegenwoordig vaak al shaped gezet en hebben meer schoten. Verder vind ik dat het candle-aanbod qua variatie (vooral in NL) erg te wensen overlaat én relatief duur is, zeker in vergelijking met een cake.

Ik vermoed dat dit een redelijke verklaring is voor je vraag. Als anderen aanvullingen hebben, be my guest.

Candles zijn in shows (vooral )waardevol, wanneer je ze timed kan schieten, of in bepaalde shapes. Hier moet je de middelen voor hebben én de tijd en moeite voor nemen. De meeste mensen hebben dit er niet voor (over).

Cakes zijn tegenwoordig vaak al shaped gezet en hebben meer schoten. Verder vind ik dat het candle-aanbod qua variatie (vooral in NL) erg te wensen overlaat én relatief duur is, zeker in vergelijking met een cake.

Ik vermoed dat dit een redelijke verklaring is voor je vraag. Als anderen aanvullingen hebben, be my guest.

Tegenwoordig wordt er ook steeds meer over gegaan op single shots, beter te timen dan een bombenrohr.
Vooral bij grote shows ziet men sneller dat men overgaat op single shots dan een partij candle's/bombenrohr's opgestelt in een bepaalde shape.
Consumentenshowtjes en kleine shows met professionele middelen maken vaak gebruik van klein kaliber candle's/bombenrohr's in de klasses van 38 tot 50mm.
Daarnaast zijn de vastzetmethode's bij single shots van kometen of tails ook anders dan bij candle's/bombenrohr's, een candle/bombenrohr is een echte multi shot dus andere en verstevigende vastzetmethode uiteraard, een candle/bombenrohr is echt krachtig, het is al vast eens gebeurd dat een candle tijdens een show losraakt of echt staat te wankelen.
Single shot is ook 1 schot en vaak kunnen die tot een hoek van 45 graden gezet worden, met candle's/bombenrohr's zie je dat niet snel gebeuren, ook hangt het deels af denk ik van de effectkeuzes.

Daarnaast is het denk ik ook aan de pyrotechneut welke thema's er geschoten gaat worden en wat er beter bij past.
Single break bommen boven een fan-shaped opstelling met silver tail candle's/bombenrohr's is vaak een ongeregelde timing, de tails gaan vaak niet mooi synchroon omhoog, of de bommen breaken eerder en de tails komen later.
Gestepte single shots zijn beter controleerbaar en beter synchronisch te schieten dan candle's/bombenrohr's met behulp van een sequencer.
Maar er is een breed spectrum in kwaliteit candle's/bombenrohr's.

Daarnaast zijn menig candle's/bombenrohr's al vrij duur in inkoop en kan men met bommen die tails hebben het gelijke resultaat behalen.

Maargoed ik ga grotendeels mee in de mening van Givemepowder.

Maargoed 1000 meningen en 1000 antwoorden, dus iedereen zal er denk ik een andere mening op na houden.

KóénL;118310 zei:
Ik geloof dat er op het onderstaande filmpje singleshot candle's te zien zijn, alleen gaat er wel één fout. Zijn dit de soort candles die jij beschrijft Pyromaster2?

http://www.liveleak.com/view?i=f7e8f3fa7b

Dit zijn inderdaad single shots, meeste single shots hebben tegenwoordig een electrische ontsteking (e-match), maar er zijn nog steeds single shots met quickfuse.
Maar diegene met e-match zijn accurater, maar ook in de single shots is er kwaliteits verschil, de prijs hangt sterk van de kwaliteit af, zo heeft Jorge ook single shots in tails (red, lemon, silver) oplopend van 25 tot 38mm, daarna zit men meer met mine effecten zoals Brocade crown mine, deze verschillende single shot mine-effecten lopen op van 50mm tot 75mm, het zijn dus als het ware gewoon voorgemonteerde mine's en de single tails is een voorgemonteerde kruitster met liftcharge eronder, voor de mine geldt hetzelfde.
Maargoed het valt onder de single shot categorie maar niet zoals men die ziet van zaragozana, etc. de echte Spaanse single shots, veel helderder van kleur zijn de Spaanse dus, ook brandduur van zo'n single tail shot is langer.

Hieronder een single shot mine-effect (voorgemonteerde mine) met e-match.

Z_Disney_ordersz0094_2_.JPG

E-match loopt gewoon door tot in de liftcharge (is ook goed te zien overigens).

Maargoed we dwalen af van het onderwerp.
Laten we weer ontopic gaan voor ik straks weer een hele discussie aan men broek heb hangen of gezeik krijg.:blink1:

Laatst bewerkt:
Maar er is een breed spectrum in kwaliteit candle's/bombenrohr's.

Bovenstaande info (over show-candles / bomberrohrs en single-shots) is zeker nuttig en informatief, alleen denk ik dat de topicstarter voornamelijk doelde op voor consumenten (NL dan wel BE) bestemd vuurwerk.

Hierin is -volgens mij- het aanbod nog steeds erg beperkt. Ik denk dat dit overigens ook een kwestie is van vraag en aanbod..

Ik persoonlijk zou bijvoorbeeld (ivm show/rekbouw) best geinteresseerd zijn in hele simpele candles die 1 kleur tail of komeet zouden schieten, maar het gros van de klanten zal dit niet waarderen. En wat niet goed verkoopt, gaat het assortiment uit (of komt er bij voorbaat op basis van inschatting niet in).
(NB als extra info, ik wéét dat deze 1 kleurs candles wel bestaan buiten NL, zoals de weco torpedo red / green / silver)

Laatst bewerkt:
Bovenstaande info (over show-candles / bomberrohrs en single-shots) is zeker nuttig en informatief, alleen denk ik dat de topicstarter voornamelijk doelde op voor consumenten (NL dan wel BE) bestemd vuurwerk.

Misschien dat dit topic wat meer uitkomst biedt voor het geval er vraag naar Nederlandse candle's is die eventueel in voorkeuze voor verscheidenen one-colour tail candle's bevatten.

Hier het topic naar de Nederlandse candle's/bombenrohr's.

Naja ik kreeg het idee dat er gevraagd werdt naar de prof. candle's/bombenrohr's omdat dit topic onder deze sectie geplaatst is.
Maargoed, dan moet de topicstarter het maar even duidelijker maken voor ons allen.:cool:

Naja ik kreeg het idee dat er gevraagd werdt naar de prof. candle's/bombenrohr's omdat dit topic onder deze sectie geplaatst is.
Maargoed, dan moet de topicstarter het maar even duidelijker maken voor ons allen.:cool:

Hij wil zelf candles hebben verteld ie en jullie beginnen over het gebruik in shows ect ect. Ik denk dat zijn vraag wel duidelijk is.

Persoonlijk denk ik dat de effecten van consumenten candles niet goed genoeg zijn voor de "Freak". Ik zou bijvoorbeeld graag hummers zien of maffe fluiters zoals in Spanje maar vaak kan je hier alleen candles kopen met gekleurde kometen of een klein boektje. En dan kies ik ervoor om een cake te kopen die over het algemeen goedkoper zijn. Wel zijn de candles die alleen cometen schieten leuk te combineren met cakes als je zelf een klein showtje schiet.

Ik vind ook dat het aanbod aan Romeinse kaarsen erg beperkt in het aanbod van consumentenvuurwerk. In België mag men geen boeketten gebruiken in Romeinse kaarsen. Enkel mine, comet en tail effecten zijn toegelaten.
Persoonlijk ben ik een grote voorstander van Romeinse kaarsen.

Sorry voor de late reactie (vakantie!!). Dank voor jullie informatie die zeer nuttig is, maar ik ben wel weer op zoek naar de proff. candles. Het aanbod van consumentenvuurwerk vind ik de laatste jaren sterk aan het verbeteren maar ik bedoelde eigenlijk specifiek het "proff. spul". Maar mijn vraag is door jullie wel beantwoord; candles zijn in effecten beperkt en het effect is het mooist in combinatie met een show. Antwoorden waar ik iets aan heb bedankt.:bigsmile:

Wellicht zijn er filmpjes in de omloop van diverse pro candles met de bijbehorende effecten. Zou een mooie aanvulling op dit topic zijn. Reeds de search gebruikt en gegoogled maar geen professionele uitvoeringen gevonden.

Iemand die dat wel is gelukt??????

Ik ben eigenlijk best een grote fan van candles. Tijdens de jaarwisseling 2003/2004 kwam ik voor het eerst in aanraking met groot formaat candles ook wel bomberohr's genoemd.
Mijn buurman schoot een hele zooi candles achter elkaar de lucht in. Helaas had hij maar twee varianten. Eén met rode boeketten en één met alleen zilverstaarten.

Vooral de bomberohr's met zilverstaarten hebben een onwisbare indruk bij mij achtergelaten. Gelukkig dat ik deze heb vast weten te leggen op film (ook al is het niet de beste kwaliteit):
60.jpg

http://www.vuurwerkfilmpjes.nl/filmpjes/Pieter/2003/60%20bomberohr 8 zilverstaarten + lawine.mov

91.jpg

http://www.vuurwerkfilmpjes.nl/filmpjes/Pieter/2003/91 zilverstaarten.mov

Voor de liefhebber ook nog twee filmpjes van de bomberohr met rode boeketten:
61.jpg

http://www.vuurwerkfilmpjes.nl/filmpjes/Pieter/2003/61 rode boeketten + lawine.mov

92.jpg

http://www.vuurwerkfilmpjes.nl/filmpjes/Pieter/2003/92 bomberohr rode boeketten alweer.mov

Ik weet vrijwel zeker dat deze bomberohr's bij Alpeco vandaan kwamen. Alleen heb ik geen idee hoeveel inch deze waren.

Heeft er iemand enig idee of dit soort candles nog steeds in omloop zijn bij alpeco?

Hey top man, bedankt voor de filmpjes!! Geen idee of ze bij alpeco nog te krijgen zijn, ik zou zeggen bel ze op dan weet je het zo! Weet wel dat ze nog in de omloop zijn. Denk dat dit een 1,5 of een 2 incher was!!

Ik begin de nuttigheid van candles nu ook in te zien en ga ze nu ook zeker gebruiken voor mijn show tijdens de jaarwisseling. Helaas is er op de legale (Belgische/Nederlandse) markt inderdaad niet veel aanbod wat betreft mooie candles.

Ja en dat terwijl ze aan mij zeker een klant zouden hebben als er een legale variant van die silver tail kaars zou zijn.... Enige wat er nu is aan tail-effect is (gold)crackling tail.

2 jaar geleden voor het eerst bombenrohrs gehad......sindsdien geen o&n meer zonder.

De mermaid (Deens) candles zijn absoluut top. Je hebt ze in goud & zilver en zijn beide 8 schots. Heb wel een foto maar zal m'n video van afgelopen o&n even doorspitten of ik er ook beeldmateriaal van heb.

Voor degen die ze dit jaar tegen kjomt....MEENEMEN! WERELDDINGEN!

Ik weet vrijwel zeker dat deze bomberohr's bij Alpeco vandaan kwamen. Alleen heb ik geen idee hoeveel inch deze waren.

Heeft er iemand enig idee of dit soort candles nog steeds in omloop zijn bij alpeco?

De Kometen zijn 2 inch en de bouqetten waren 3 inch mortieren, helaas allebij niet meer verkrijgbaar bij alpeco.
Ben nog steeds roman candle freak alleen is er zo moeilijk aan te komen tegenwoordig.
het is tegenwoordig makkelijker om aan shells te komen dan aan die candles:sad2:

Ik vind candels erg leuk, maar ik heb toch wat, waardoor ze wat minder populair zijn geworden bij mij.

Twee jaar geleden had ik 12 Jorge candels gekocht.
Toen ik er twee afstak, zag ik helemaal geen vuurwerk.
Achteraf bleek, dat het lont wat je aansteekt, helemaal niet verbonden zat, met een stuk of vijf lontjes in de buis zelf.

De tien die ik over had, heb ik de lontjes verbonden met plakband.

Dit jaar had ik vier spaanse candels.
Twee met knal effecten en twee sier effecten.
En ook daarmee gebeurde percies hetzelfde.
Ik heb de candels toen aangestoken, met een nitraat met een vlam.
Niet veilig, dat weet ik, maar ja je moet toch wat.

Toch vind dit verhaal vaag.
Als je zo'n stuk vuurwerk aansteekt, verwacht je toch dat het lont wat je aansteekt, het vuurwerk, in geval de shells in de candle aansteekt.
En dat lijkt me als vuurwerk schiet bedrijf, ook wel zo handig.
Dat je eerst niet het lontje moet vastplakken.
Wat ook moeilijk is, want je hand past niet echt in een 2 inch buis.:mad:

Ik heb nu dus zo iets van, even geen candels meer, voor mij.

Misschien stel ik wel iets vele eisen aan me vuurwerk.
Maar het valt zo tegen, als je candles niet afgaan.
En dan blijkt achteraf, dat het lont niet met elkaar verbonden is.:mad:

Ik vind candels erg leuk, maar ik heb toch wat, waardoor ze wat minder populair zijn geworden bij mij.

Twee jaar geleden had ik 12 Jorge candels gekocht.
Toen ik er twee afstak, zag ik helemaal geen vuurwerk.
Achteraf bleek, dat het lont wat je aansteekt, helemaal niet verbonden zat, met een stuk of vijf lontjes in de buis zelf.

De tien die ik over had, heb ik de lontjes verbonden met plakband.

Dit jaar had ik vier spaanse candels.
Twee met knal effecten en twee sier effecten.
En ook daarmee gebeurde percies hetzelfde.
Ik heb de candels toen aangestoken, met een nitraat met een vlam.
Niet veilig, dat weet ik, maar ja je moet toch wat.

Toch vind dit verhaal vaag.
Als je zo'n stuk vuurwerk aansteekt, verwacht je toch dat het lont wat je aansteekt, het vuurwerk, in geval de shells in de candle aansteekt.
En dat lijkt me als vuurwerk schiet bedrijf, ook wel zo handig.
Dat je eerst niet het lontje moet vastplakken.
Wat ook moeilijk is, want je hand past niet echt in een 2 inch buis.:mad:

Ik heb nu dus zo iets van, even geen candels meer, voor mij.

Misschien stel ik wel iets vele eisen aan me vuurwerk.
Maar het valt zo tegen, als je candles niet afgaan.
En dan blijkt achteraf, dat het lont niet met elkaar verbonden is.:mad:

Spaanse candle's hebben altijd een stuk los blackmatch erbij zitten, deze moet je erin steken en het beste is dat je deze meteen afdekt met aluminiumfolie of de bijbehorende dop, het heeft te maken met het hoeveelheid vuur en gassen die blackmatch produceert om het zo gevangen te houden.
Beste is dat men het stuk blackmatch met een boog erin steekt.
Vaak worden de stukken blackmatch of verbonden met quickmatch of verbonden met een e-match.
Maar ik begrijp je heel goed hoor, het is inderdaad erg frustrerend.

Back
Bovenaan