het lijkt mij ook niet echt haalbaar om een 5inch candle te maken.
want volgens mij is voor het afvuren van een 5 inch zoveel kracht nodig dat die kracht de overige schoten in de candle beschadigd.
ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel.
dus het principe: de shell omhoog en de kracht daarvoor naar beneden.
En dat zou dan niet het geval zijn bij een 2.5" candle of een 3" candle?
Buisdikte wordt aangepast aan kaliber shell dat er uit de buis wordt geschoten.
Zie het als de werkingbij een romeinse kaars, er zit een soort buffer binnen.
Ander voorbeeld de flower power van crown: maak m eens open en dan zie je dat er voor ieder schot een soort kartonnen rondje zit, misschien wordt dit als bescherming gebruikt voor het volgende schot. En nIets is onmogelijk in de wondere wereld van vuurwerk.
Toevallig heb ik van een man die bij mij in de buurt woont een aantal oude mortieren gekregen die hij vroeger gebruikte om shells mee te schieten.
Ook zaten er een aantal dikke kartonnen buizen bij waarop nog was te lezen dat er meerdere shoten 5" shells in hadden gezeten, aangezien deze buis aanzienlijk hoger was (en van karton) dan de 5" mortier die er ook bij zat ga ik ervanuit dat het ging om een soort van zware uitvoering "candle". Ook zat er een zware kartonnen buis bij met een binnendiameter van ongeveer 200 mm, zelfde verhaal als de 5 inch maar dan in 8 inch uitvoering. Het lijkt me dat dit soort candles minimaal tot 3/4 in de grond moest worden gezet danwel zeer goed stevig met een paal en spanbanden moest worden vastgezet.
Het is trouwens niet de enige keer dat ik dit soort spul heb zien voorbijkomen. Ik heb het hierbij wel over minimaal 6 jaar geleden, in die tijd kon je als vuurwerk-leek bijvoorbeeld ook nog "redelijk" makkelijk aan 4" blokken en 12" inch shells en dergelijke komen , bij ons in de buurt vlak over de grens iig wel..niet normaal wat er bij ons in de buurt af en toe de lucht in ging echt krankzinnig. Heb regelmatig dit soort dikke buizen in de grond zien staan na o&n en dan heb ik het niet over standaard mortieren maar over candles met meerdere schoten. Van de ene kant kunnen dit allemaal afdoen als een broodje aap verhaal maar feit is dat er een paar jaar terug een hele bende zwaar spul op de markt was dat er nu grotendeels niet meer is (waarmee ik niet wil beweren dat er inmiddels niets nieuws voor in de plaats is gekomen). Invoering Kvk en dodelijke ongelukken met professioneel(sier)vuurwerk in nederland liggen hieraan ten grondslag, maar laten we nu niet meteen met zijn allen gaan roepen dat dit totaal onmogelijk is, dat is simpelweg kortzichtig. Het is toch wel een beetje een kwestie van vraag en aanbod denk ik.
Van de andere kant heb ik de laatste 2 a 3 jaar juist het idee dat het zwaardere vuurwerk weer enorm aan het terugkomen is (met name shells blokken en candles), maar dat kan aan mij liggen, ik heb het er alleen over wat er zo hier en daar wordt aangeboden. Of kijk bijvoorbeeld naar de zware supervlinder, Xplods, italiaanse bommen, de 300.000 klapper die dit jaar weer op verschillende plaatsen opduikt en hoe gemakkelijk je shells kunt scoren. Wie weet gaan oude tijden weer herleven in vuurwerkland, hoop alleen dat mensen met te weinig verstand van zaken en een gebrek aan gezond verstand in het algemeen dit soort spul niet in handen gaat krijgen. Hoop dat je hier iets aan hebt
Grtz Xcess :idea:
Ps: Ik denk dat het best mogelijk is om met goede dikwandige kartonnen buizen shells te schieten ook meerdere achter elkaar, ligt aan de wanddikte en aan het feit of ze gedraaid zijn of niet (gedraaid= zoals een kartonnen wc rol of een rol van keuken papier..) Wil er nog even bij vermelden dat de kartonnen buizen waar ik het over heb VELE malen dikker waren dan een normale 5" mortier, heb t dan over zo'n 2 a 3 cm dik niet gedraaid karton.