3 dimensionale kubussen

Ruffneck

Registered User
In stukje over Montreal 2007 las ik dat de Pyro spectaculars (3e plaats) opvielen door het gebruik van speciale effecten zoals 3D-kubische vormen. Ik meen dat Sunny hier ook ooit gebruik van heeft gemaakt in Montreal en dat er toen een discussie was of de effecten ook echt 3 dimensionaal waren of dat het gezichtsbedrog was.

Uitgaande van de journalist die dit heeft geschreven zijn het wel echte 3 dimensionale kubussen maar heeft iemand enig idee hoe dit precies in elkaar zit in de shell zelf?

Leuk topic. Ik ben ook geinteresseerd in de technische kant hierachter. Het moet inderdaad wel een vorm van gezichtsbedrog zijn, want de shells zelf zijn (neem ik aan) gewoon rond. In onderstaande show zie je overigens op ongeveer 20% van de film een voorbeeld van deze kubussen.

Groet,
Cameo

Volgens mij is het gezichtsbedrog. Het lijkt een gewoon plat effect, net zoals hartjesbommen. Alleen omdat iedereen vroeger geleerd heeft dat je zo een kubus tekent, herkent iedereen het als drie-dimensionaal beeld.

The shell explodes to look like the three-dimensional see-through box that school children learn to draw in beginning art classes.

Volgens mij is het gewoon echt een 3d kubus. Ik heb wel eens een plaatje gezien met een doorsnee van zo een kubus shell kan hem helaas niet meer vinden. Maar daar zag je dus gewoon een sferische shell waar de sterren met behulp van een speciale mal in een vierkant lagen.

Laatst bewerkt:
In theorie is het mogelijk een kubus te maken met een sferische shell door de burstcharge verschillende sterkten in verschillende richtingen te geven. Om de sterren op de hoek te krijgen moeten ze harder worden 'gelanceerd' dan de sterren op het midden van een zijde van de kubus omdat die simpelweg dichter bij de 'bang' staan. Ik vraag me alleen af of het mogelijk is om zo'n 'directional burstcharge' betrouwbaar te maken.

In theorie is het mogelijk een kubus te maken met een sferische shell door de burstcharge verschillende sterkten in verschillende richtingen te geven. Om de sterren op de hoek te krijgen moeten ze harder worden 'gelanceerd' dan de sterren op het midden van een zijde van de kubus omdat die simpelweg dichter bij de 'bang' staan. Ik vraag me alleen af of het mogelijk is om zo'n 'directional burstcharge' betrouwbaar te maken.

Lijkt mijzelf niet mogelijk, een perchloraat burstcharge breekt een shellcasing al, perchloraat burstcharges worden vaak toegepast bij shells van 100 tot 175mm, chloraatmixen of soms whistle-mixen bij shells kleiner dan 100mm, shells die groter zijn dan 175mm wordt gewoon blackpowder gebruikt.
Als deze shell bijvoorbeeld een diameter zou hebben van pakweg 250mm, dan zou je niet verschillende burstcharges kunnen gebruiken, een perchloraat burstmix is zobiezo al explosiever dan een Bp-burstmix, het heeft dan weinig nut om verschillende burstcharges in de shell te leggen terwijl de sterkste burstmix al de andere burstmixen opheft.Je krijgt dan zo een erg vervormde kubus.
De roundstars zijn te dicht op de burstcharge gepakt om verschillende snelheden in verschillende richtingen te geven, en daarnaast is de burstcharge vaak te sterk.
In de shellcasing wordt gewoon een mal geplakt die de vorm van een kubus zou moeten aannemen, de burstcharge wordt binnenin de shellcasing gecentreerd.
Een roundstar die vanaf de zijflanken (rechts, links, onder en boven) gelanceerd wordt of vanuit een hoek is een verschil in snelheid, daarnaast lijkt mij het logischerwijs dat hier gespeelt wordt met verschillende dikte's van roundstars, zou zouden de hoeken een dikkere roundstar kunnen hebben dan bijvoorbeeld de flanken van de kubus.

Ik denk dat hier enkel in burstcharge-mix gebruikt wordt maar dat ook de shellcasing een rol zal spelen bij de drukopbouw binnenin de casing die de snelheid aan de stars geeft.

Maargoed er kan wel een heel andere techniek op toegepast zijn, het is allemaal giswerk wat er nu gedaan wordt, ik kan het evengoed mis hebben en zaliotuur het goed hebben of andersom.

Dat neem ik direct van jou aan, Hocus. Heb jij misschien meer info hierover? Misschien een foto van de betreffende shell of wat uitleg over de manier waarop de sterren zijn ingelegd? Heb zelf al flink gezocht op de bekende plekken (Pyrouniverse en dergelijke sites), maar verder dan een omschrijving komen ze helaas niet. Ik vind dit nu echt een knap staaltje pyrotechniek en graag het naadje van kous weten :cool:

Groet,
Cameo

http://www.youtube.com/watch?v=oxWa8xSKCEo

Hier zijn er nog een paar te zien. Lijkt mij ook duidelijk geen gezichtbedrog aangezien ze altijd als een kubus vallen. Als het wel 2D was geweest had je ook af en toe een halve kubus gezien of een enkele streep (zoals we gewend zijn bij hartjes en smileys)

Is het niet mogelijk de shell van binnen dusdanig te vullen dat de stars een kubus vormen en dat die op de plaats worden gehouden door niet brandende delen? Zodat de stars in de shell al een vorm van een kubus hebben. Of ben ik dan te veel aan het fantaseren

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat als je meer moeten een moet gaan zoeken op Eric Tucker. Volgens mijn was hij de eerste die ze gebruikte tijdens een show geschoten voor China in Montreal 2005. Een geweldig thema was dit met zeer veel vuurwerk. Ik kan alleen geen website van deze persoon vinden. Het is 1 van de grote bekende vuurwerkers in de wereld dus ik ga ervanuit dat Hocus hem wel kan vinden.

Ik heb mijn post gevonden van 2 jaar geleden. Hierin praat ik over een show van China geschoten door Sunny en ontworpen door Erick Tucker. Ook heb ik daarna een show gezien van Sunny in Knokke-Heist waar ze deze bommen niet hebben gebruikt. Wat natuurlijk zeer vreemd is want zoiets laat je aan iedereen zien. Maar je ziet ze wel terug in shows waar Erik Tucker mee te maken heeft dus ik krijg steeds meer het vermoeden dat de bommen van hem zijn (Patent). Uiteraard maken ze in China heel veel na maar dit zal iets zijn waar ze nog niet alles over weten...

China Sunny

China Sunny 2

China Sunny 3

China Sunny Finale

ik krijg steeds meer het vermoeden dat de bommen van hem zijn (Patent). [/QUOTE zei:
Ik heb deze bommen ook in Malta gezien, dit was allemaal handmaak en niet uit china geimporteerd. dus ik denk niet dat hij er patent op heeft.

Grt. Hammer time

Uiteraard kan dat. Het is heel moeilijk om een patent te nemen op effecten van vuurwerk. Laat ik het dan anders zeggen, ik denk dat hij zijn recept nergens in een kookboekje zet..

Hele mooie theorieën lees ik hier.

Op zich is het niet zo moeilijk. Het is alleen een heidens karwei om de sterren in te leggen, hoewel daar tegenwoordig meer en meer mallen voor gebruikt worden (blijven de sterren ook beter op hun plaats).

Het is zoals Hocus al zegt echt 3-D. En net als bij iedere andere figurenbom worden de sterren ingelegd in de vorm die je wilt hebben (zij het een cirkel, een smiley, een hartje, een 5-puntige ster, een kubus, etc.).

Vervorming van de figuur doordat sommige sterren dichter bij het centrale punt van de burstcharge liggen is te verwaarlozen. Belangrijker is dat alle sterren dezelfde grootte (of beter massa) hebben.

Bij de show "Remember…Dreams Come True" in Disneyland (Amerika) gebruiken ze deze vormen ook.

P14-0002.jpg

P14-0003.jpg

Het filmpje staat hier:
http://talesfromlp.com/lp/lotion/video/SS20050503-DLFW%5C7-high.WMV

Laatst bewerkt:
Ik heb deze bommen ook in Malta gezien, dit was allemaal handmaak en niet uit china geimporteerd. dus ik denk niet dat hij er patent op heeft.

Grt. Hammer time

Klopt, er is ergens een film op FPM te zien van vierkante peony's, geschoten in Malta. Volgens mij dezelfde film alwaar dark salutes werden ingezet.
Echter waren deze vierkante peony's volgens mij compleet uitgevuld, dus niet alleen het 3D skelet.

Misschien dat Tony zo snel nog weet welke link wij moeten hebben.

Klopt, er is ergens een film op FPM te zien van vierkante peony's, geschoten in Malta. Volgens mij dezelfde film alwaar dark salutes werden ingezet.
Echter waren deze vierkante peony's volgens mij compleet uitgevuld, dus niet alleen het 3D skelet.

Misschien dat Tony zo snel nog weet welke link wij moeten hebben.

Dit was een film van het festival.
Gehouden ik dacht in 2006. De winnaars schoten dacht ik deze bommen en het word Malta.

Back
Bovenaan