Waarom?

Gorgel

Registered User
Waarom zijn er in Nederland, waar de vuurwerkfascinatie zo leeft en waar de traditie met oudjaar zo uitbundig gevierd wordt met miljoenen aan euro's, geen echte vuurwerkwedstrijden en echt mooie grote shows zoals in zoveel andere landen?
Dat de wetgeving hier en daar wat in de weg kan staan begrijp ik maar binnen de regels en wetgeving moet er toch best wat moois neergezet kunnen worden?

Neem Knokke-Heist in Belgie, Hannover in Duitsland, de festivals en evenementen in de zuidelijke landen zoals Las Fallas, de geweldige nieuwjaarsvuurwerken in Londen, etc.. etc....

Waarom doet de Nederlandse vuurwerk-industrie hier niks mee? Of moeten dit soort dingen aangeslingerd en op de kaart gezet worden door de freaks zoals wij?

Tony

Administrator
Medewerker
Omdat ze elkaar niks gunnen!
Als je zoiets in Nederland wilt regelen dan heb je de bedrijven nodig ivm vergunningaanvragen etc. En dan zal er altijd 1 zijn die zich op de borst wilt kloppen en dus de baas wilt spelen. In het buitenland worden zullen wedstrijden/festivals extern geregeld en moet je blij zijn als bedrijf dat je mee mag doen.

Gorgel

Registered User
Omdat ze elkaar niks gunnen!
Als je zoiets in Nederland wilt regelen dan heb je de bedrijven nodig ivm vergunningaanvragen etc. En dan zal er altijd 1 zijn die zich op de borst wilt kloppen en dus de baas wilt spelen. In het buitenland worden zullen wedstrijden/festivals extern geregeld en moet je blij zijn als bedrijf dat je mee mag doen.

De bedrijven onderling gunnen elkaar niks of de organisatoren?

Moontan

Moderator
Medewerker
De regelgeving in Nederland t.o.v andere landen?
De bereidheid en mogelijkheden voor sponsoring voor grote festivals. ?

Interessant topic Gorgel!!

kaboom05

Registered User
Lijkt mij dat het ook voor een groot gedeelte ligt aan de absurd strenge regels en veiligheidsafstanden die binnen Nederland worden gehanteerd.Logisch dat sponsoren niet bereid zijn om veel geld te steken in een festival als de toeschouwers niet de gelegenheid wordt geboden om optimaal te kunnen genieten van een show.Enschede heeft wat dat betreft heel veel kapotgemaakt!

Tony

Administrator
Medewerker
Lijkt mij dat het ook voor een groot gedeelte ligt aan de absurd strenge regels en veiligheidsafstanden die binnen Nederland worden gehanteerd.Logisch dat sponsoren niet bereid zijn om veel geld te steken in een festival als de toeschouwers niet de gelegenheid wordt geboden om optimaal te kunnen genieten van een show.Enschede heeft wat dat betreft heel veel kapotgemaakt!

Je kan met 4 inch top shows schieten.
Ik heb ze in het buitenland gezien. Dus de regels is wel mee te leven. Als je niet afhankelijk zou zijn van een vuurwerkbedrijf wat de vergunning aan MOET vragen kom je denk ik al een heel eind.

vonk

FPM Moderator
Medewerker

Ben ik niet met je eens. Neem nou bv Scheveningen, hier kan echt wel een super show neergezet worden en tegelijkertijd de veiligheidsafstanden gewaarborgd worden.
Alleen het probleem daar is het budget! Die ondernemers daar zijn gewoon echt karig, er komt zoveel volk op af maar zie zien alleen maar knaken.

Zet je daar een goede organisatie op en een behoorlijk budget dan krijg je echt goede show's te zien.

Gorgel

Registered User
Een vuurwerk evenement brengt toch ook omzet met zich mee? Als je ziet wat kaartjes in Hannover kosten en dat het iedere keer compleet is uitverkocht... inclusief hotelkamers die zowat niet meer te krijgen zijn in de omgeving. En dan de muziek, kraampjes winkels die ervan mee profiteren want de meeste mensen die voor zo'n show komen maken er een dag of zelfs een weekendje uit van. Ik ben van mening dat wat in andere landen kan, hier ook moet kunnen.

Wie hier dan het voortouw in moet nemen en hoe je zoiets van de grond krijgt weet ik zo gauw ook niet maar waar een wil is is een weg.
En regels wbt veiligheid en vergunningen hebben ze in het buitenland ook, misschien iets minder streng dan in Nederland maar ook daar moeten ze aan veiligheidseisen, regels en vergunningen voldoen!

Tony

Administrator
Medewerker
Een vuurwerk evenement brengt toch ook omzet met zich mee? Als je ziet wat kaartjes in Hannover kosten en dat het iedere keer compleet is uitvkocht... inclusief hotelkamers die zowat niet mer te krijgen zijn in de omgeving. En dan de muziek, kraampjes winkels die ervan mee profiteren want de meeste mensen die voor zo'n show komen maken er een dag of zelfs een weekendje uit van. Ik ben van mening dat wat in andere landen kan, hier ook moet kunnen.

Wie hier dan het voortouw in moet nemen en hoe je zoiets van de grond krijgt weet ik zo gauw ook niet maar waar een wil is is een weg.
En regels wbt veiligheid en vergunningen hebben ze in het buitenland ook, misschien iets minder streng dan in Nederland maar ook daar moeten ze aan veiligheidseisen, regels en vergunningen voldoen!

In het buitenland ben je qua vergunning niet afhankelijk van een vuurwerkbedrijf!

GMP82

Zilveren Member
Ben ik niet met je eens. Neem nou bv Scheveningen, hier kan echt wel een super show neergezet worden en tegelijkertijd de veiligheidsafstanden gewaarborgd worden.
Alleen het probleem daar is het budget! Die ondernemers daar zijn gewoon echt karig, er komt zoveel volk op af maar zie zien alleen maar knaken.

Zet je daar een goede organisatie op en een behoorlijk budget dan krijg je echt goede show's te zien.

Al gingen ze daar maar es digitaal tails/comets steppen, stelt qua kaliber niks voor, maar is oh zo mooi. Maar ja, dat wordt dan sowieso een ponton extra en het totaalbudget mag ook wel omhoog. En als ze nou die fake competitie loslieten (of er een echte van maken), zou het ook ten goede komen.

Er is in ieder geval technisch gezien vanalles mogelijk, maar je bent afhankelijk van 1) financien/sponsoren en 2) de medewerking van schietbedrijven.

Tony

Administrator
Medewerker
Al gingen ze daar maar es digitaal tails/comets steppen, stelt qua kaliber niks voor, maar is oh zo mooi. Maar ja, dat wordt dan sowieso een ponton extra en het totaalbudget mag ook wel omhoog. En als ze nou die fake competitie loslieten (of er een echte van maken), zou het ook ten goede komen.

Er is in ieder geval technisch gezien vanalles mogelijk, maar je bent afhankelijk van 1) financien/sponsoren en 2) de medewerking van schietbedrijven.

Het budget in Scheveningen is te laag om een festival van te maken.
Steppen etc. zijn ook dure extraatjes omdat ze veel tijd in beslag nemen en vaak 2 medewerkers die je gewoon heel de dag kwijt bent.

Gorgel

Registered User
Het budget in Scheveningen is te laag om een festival van te maken.
Steppen etc. zijn ook dure extraatjes omdat ze veel tijd in beslag nemen en vaak 2 medewerkers die je gewoon heel de dag kwijt bent.

En daarom zijn de shows in Nederland doorgaans dus saai... het mag niks kosten!

Bovenaan