Knallend eerbetoon 'Gait Ola'
Noem het folkore, noem het mal. Of noem het de onvoorwaarlijke liefde van een zoon voor zijn overleden vader.
Feit is in elk geval dat er elk jaar in december iets opmerkelijks gebeurt aan de Magnoliastraat nummer 11 in IJsselmuiden. Normaal een keurige rijtjeswoning, vormt het drie weken lang als Felix Vuurwerk het absolute middelpunt van de wijk.
Een traditie waarvan het lont precies vijftig jaar gelden werd ontstoken door vader Gerrit. "Pa was afgekeurd, maar had wel negen monden te vullen", zegt zoon Albert Felix, de huidige eigenaar van dit merkwaardige fenomeen. "Dus sjacherde hij van alles bij elkaar. 's Zomers verkocht hij bijvoorbeeld ijs; veel IJsselmuidenaren kennen hem daardoor nog als Gait Ola. In 1961 begon hij met de verkoop van vuurwerk vanuit de fietstas, voornamelijk bij cafés. Dat kon toen nog gewoon. Goed spul trouwens, die astronauten knalden zoals de strijkers van nu. Vanaf 1976, toen we naar de Magnoliastraat waren verhuisd, zette hij daar de verkoop voort."
Hij lacht: "Je gelooft het misschien niet, maar dat vuurwerk zat in een oude dekenkist naast de kachel. Bleef het lekker droog."
Gerrit overleed in 1988, waarop de enige nog thuiswonende - Albert - de verkoop voortzette. "Als eerbetoon en omdat ik zelf ook gek was van vuurwerk."
Onder Alberts leiding groeide Felix Vuurwerk uit tot een speler van formaat, waar jaarlijks enkele duizenden kilo's vuurwerk over de toonbank gaan. In het fietsenschuurtje: de fietsen verhuizen tijdelijk naar de buren. Dat zoiets, na Enschede, midden in een woonwijk nog kan is eigenlijk een klein wonder.
"
Sommigen mensen zeggen dat we op een bom leven, maar zo zien wij dat absoluut niet. Het is hartstikke veilig, we slapen er geen seconde minder van. En als je ziet aan wat voor regeltjes we ons allemaal moeten houden. Haha, ja de dekenkist is allang weg hoor. We hebben de kluis inmiddels drie keer verbouwd, met sprinklers en alles erop en eraan. Het is eigenlijk gekkenwerk, maar het moet, dat snap ik ook wel."
Desondanks is er geen haar op zijn hoofd die er aan denkt om ermee te stoppen. "Het is hartstikke gezellig. Al mijn broers en zussen, acht in getal, helpen mee. De een haalt vuurwerk op, de ander staat achter de balie en weer een ander ruimt op. Dat gaat al jaren zo, we hoeven daar geen woord aan vuil te maken."
Als het aan Albert ligt, blijft Felix Vuurwerk tot in lengte van dagen voortbestaan. "Misschien dat een van mijn zoons het wil overnemen..."
De gemeente denkt er anders over: die heeft de gedoogvergunning aan Albert gekoppeld. Als hij stopt, is het over en uit. Het weerhoudt de familie Felix er niet van om het gouden jubileum groots te vieren. Vanavond om 19.00 is er een heuse vuurwerkshow tegenover Van Lenthe aan de Burg. Engelenweg, uitgevoerd door de professionals van Wagenvoort uit Wapenveld.
http://www.destentor.nl/regio/kampen/10042353/Knallend-eerbetoon-Gait-Ola.ece